Rusza 5. edycja programu Ratownicy Czytelnictwa, który organizuje Fundacja Powszechnego Czytania. To inicjatywa, która zrzesza nauczycieli, bibliotekarzy i edukatorów z całej Polski, wokół idei promocji czytelnictwa i promowania książek – szczególnie wśród dzieci i młodzieży. W roku szkolnym 2025/2026 Ratownicy będą działać pod hasłem „Kurs na czytanie”. 15 września rusza rekrutacja do programu.
Informacje o projekcie oraz formularz zgłoszenia znajduje się na stronie:
www.ratownicyczytelnictwa.pl/
Celem programu jest budowanie wspólnoty liderów i ekspertów, która troszczy się o siebie nawzajem, razem z dziećmi i młodzieżą dba o otaczający świat, potrafili rozmawiać ze sobą rozumiejąc się i szanując wzajemnie. Czytanie książek buduje takie społeczności.
Ratownicy przez cały rok szkolny podejmują inicjatywy skierowane do różnych grup: dzieci, nauczycieli (specjalistów) i rodziców, a także działania skupiające się wokół podejmowania współpracy oraz działania na zewnątrz, do lokalnych społeczności. Celem tych działań jest pokazywanie, że czytanie to atrakcyjny sposób spędzania wolnego czasu, świetne narzędzie rozwoju i poznawania świata, wsparcie w budowaniu relacji w rodzinie i w społecznościach – szkolnych, sąsiedzkich czy lokalnych.
Fundacja Powszechnego Czytania wspiera Ratowników poprzez udostępnianie bezpłatnych materiałów edukacyjnych i dydaktycznych, możliwość zdobywania i wymiany wiedzy, dzielenia się doświadczeniami i inspiracjami oraz udział w grupie ekspertów wspierających się wzajemnie. W ramach programu organizowane są także bezpłatne webinaria dla nauczycieli i bibliotekarzy oraz spotkania z cyklu „Kolacja z książką”, promujące dobrą literaturę dziecięcą i nie tylko.
Wcześniejsze edycje cieszyły się uznaniem wśród bibliotekarzy i nauczycieli. Społeczność skupiona wokół inicjatywy ma już prawie 5 tysięcy zaangażowanych członków, zrzeszonych przede wszystkim w mediach społecznościowych (Facebook oraz dedykowana Grupa), gdzie mogą swobodnie dzielić się przemyśleniami czy informacjami na temat przeprowadzanych aktywności. Tam też znajdują przydatne treści i porady.
„Cieszymy się, że już po raz piąty możemy zaprosić bardzo ważną grupę osób, których praca ma ogromne znaczenie dla docierania do nieczytających i budowania nawyków czytania. Chcemy, aby ta społeczność rosła, a ogromna praca, którą wykonują bibliotekarze, rodzice i wszyscy działający na rzecz powszechności czytania, była doceniana. Realizując naszą misję możemy nie tylko działać razem, ale też wspierać się wzajemnie.” – mówi Magdalena Kosch-Maćkowiak, Dyrektor Zarządzająca Fundacji Powszechnego Czytania.
Tylko w poprzednim roku szkolnym – 2024/2025, Ratownicy Czytelnictwa zorganizowali prawie 2100 aktywności i wydarzeń, w których wzięło udział ponad 92 tysiące uczestników w placówkach w całej Polsce. Co ważne, program objął zasięgiem ponad 150 miejscowości w całej Polsce – od dużych miast, po mniejsze ośrodki.
Uczestnicy, którzy po zakończeniu każdej edycji otrzymują certyfikaty Ratowników Czytelnictwa, wypełniają także ankiety, z których wynika, że większość z nich widzi pozytywny wpływ udziału w programie. W ubiegłym roku wskazywali przede wszystkim na wzrost zainteresowania książką, rozwój kompetencji czytelniczych, większe zaangażowanie uczniów, nauczycieli i rodziców, popularyzację czytelnictwa w lokalnych społecznościach, dzięki aktywnościom podejmowanym w ramach programu. Uczestnicy niemal jednogłośnie oceniają pozytywnie skuteczność działań i wpływ udziału w programie na rozwój czytelnictwa w placówkach.
Tegoroczna, piąta już odsłona programu (który trwa przez cały rok szkolny), otwiera także możliwość podejmowania działań przez studentów – którzy w ramach ścieżki edukacji, mogą stać się liderami upowszechniania czytania w swoich środowiskach, łącząc tę misję z odbywaniem praktyk. Oprócz tego jednym z ważnych obszarów jest też certyfikowany wolontariat uczniów w ramach Ratowników Czytelnictwa – to zaproszenie młodzieży do szerzenia idei czytania, a także odpowiednie narzędzia i wskazówki, które pokazują, jak to robić.
Program Ratownicy Czytelnictwa zdobywa coraz większe uznanie wśród uczestników, stając się ważnym elementem wspierania rozwoju czytelnictwa w polskich szkołach, bibliotekach i instytucjach. Ideę czytania dla przyjemności i tegoroczną edycje Ratowników Czytelnictwa wspiera po raz kolejny marka Lajkonik, jako partner programu. Firma aktywnie angażuje się w promocję czytania wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. „Wspieranie ważnych inicjatyw wpisuje się w DNA naszej marki. Fundacja Powszechnego Czytania często podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich i powinniśmy robić to dla przyjemności. To wspólny element naszych działań, bo też mówimy o tym, co sprawia radość. Połączenie tego wydaje się bardzo potrzebne, jako budowanie pozytywnych kojarzeń z książką. Dlatego sami czujemy się Ratownikiem Czytelnictwa i zapraszamy do tego grona innych. ” – mówi Monika Pawłowska, Junior Brand Manager.
Zgłoszenia do programu Ratownicy Czytelnictwa trwają od 15 września do 31 października 2025 r. Szczegóły oraz regulamin udziału znajdują się na stronie: www.ratownicyczytelnictwa.pl
Organizator: Fundacja Powszechnego Czytania
Partner: Lajkonik
Patroni: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Polska Sekcja IBBY, Nowa Era, Wolters Kluwer
Patroni medialni: TVP ABC, Czas Dzieci, Świerszczyk, RYMS. Magazyn o literaturze dla dzieci i młodzieży, Dyrektor Szkoły
Fundacja Powszechnego Czytania od 6 lat działa na rzecz naprawy stanu polskiego czytelnictwa i walki z wykluczeniem obywateli. Nieczytanie traktuje jako dzisiejszy problem społeczny. Chce docierać do rodzin i środowisk ludzi nieczytających w ogóle. Celem Fundacji jest, aby każde polskie dziecko miało równe szanse edukacyjne, na co ogromny wpływ ma regularny kontakt z książką. Działania Fundacji skupiają się wokół pomocy wykluczonym dzieciom, edukowania liderów oraz wspierania rodziców. Do najważniejszych kampanii FPC należą Ratownicy Czytelnictwa, Książka Na Receptę. Recepta na Sukces, Książka Chroni oraz ogólnopolska kampania społeczna #TataTeżCzyta. FPC jest inicjatorem nieformalnej koalicji Czytająca Polska, w ramach której wypracowano publikacją „Czytająca szkoła – refleksje wokół funkcjonowania książki w szkole”.
Lajkonik – lider sprzedaży słonych wypieków w Polsce. Lajkonika „wszyscy znają” i jedzą „wszyscy, którzy mają zęby”. To marka tradycyjna, obecna na rynku od wielu lat – ludzie pamiętają ją z dzieciństwa, jej smak jest kochany od pokoleń – jest ekspertem w kategorii Słonego Pieczywa. W ofercie marki są paluszki, krakersy, talarki, precelki, Mini Krakersy, produkty Junior czy Dobry Chrup. Celem firmy jest dostarczać przekąski, które łączą Radość z Życia i Odpowiedzialność.
(informacja nadesłana)



















