JURY GRAFICZNE w składzie Joanna Olech, Anita Wincencjusz-Patyna i Małgorzata Gurowska przyznało dwie nagrody i cztery wyróżnienia honorowe.
Nagrodę graficzną w konkursie Książka Roku 2021 Polskiej Sekcji IBBY i tytuł „Książki Roku 2021” otrzymują:
w kategorii „książka obrazkowa”:
Przemysław Truściński za ilustracje do książki „Andzia” z tekstem bp. Piotra Mańkowskiego, Wydawnictwo Timof i cisi wspólnicy – za sprawność warsztatową i umiejętność wykreowania własnych, fantastycznych światów na kanwie prostych, komicznych rymowanek
Mamy swojego Edwarda Goreya! Heinrich Hoffman wiecznie żywy! Ostra riposta Stanisławowi Jachowiczowi! „Złota Rószczka” 3.0! Sensacyjna zawartość ponad 150-stronicowego albumu „Andzia” to niepublikowane dotąd wiersze biskupa kamienieckiego Piotra Mańkowskiego, napisane gdzieś pomiędzy drugą a czwartą dekadą XX wieku, a brawurowo zilustrowane przez znakomitego komiksiarza Przemysława Trusta Truścińskiego na przestrzeni kilkunastu lat. Cofamy się w czasie – wywrotowe wiersze są uroczo archaiczne, ale potrafią wzbudzić dreszcz grozy, śmiałością treści dorównując współczesnym tekstom. Wizualnie tom konsekwentnie udaje staroświecki album z początku ubiegłego stulecia – na bordowej, niby skórzanej okładce ze złoconymi tłoczeniami i czcionką kojarzącą się z produkcją Towarzystwa „Sztuka” widnieje rysunek w medalionie w roli starej fotografii. Surrealizm płynie wartkim nurtem z połączenia mistrzowskiego realizmu i precyzji czarno-białego rysunku z perwersyjną rozkoszą rejestrowania wszystkich makabrycznych zdarzeń. Smakowity hołd dla ilustracyjnej twórczości Gustava Doré i Grandville’a. Truściński bawi się też skalą, poezją konkretną, cytatami z dawnej sztuki, quasi-fotograficzną rejestracją akcji i bohaterów zderzoną z dziełami nieposkromionej wyobraźni.
Anita Wincencjusz-Patyna
w kategorii „ilustracje i koncepcja graficzna”:
Katarzyna Adamek-Chase za ilustracje do książki Alberta Kwiatkowskiego „Bah Bah. Iran dla dociekliwych”, Wydawnictwo Dwie Siostry – za siłę i ekspresję malarskiego gestu korespondującą z orientalnym światem książki.
Znudzeni przewidywalnym i zbanalizowanym standardem książek podróżniczych zapełnionych fotografiami, z ulgą zwracamy się ku serii wydawnictwa Dwie Siostry, która to seria pod względem ikonografii konsekwentnie korzysta wyłącznie z malarskich, śmiałych formalnie ilustracji. Tak jest również w przypadku książki o Iranie, gdzie literackiej opowieści towarzyszą znakomite, ekspresyjne obrazy Katarzyny Adamek-Chase. Kompozycje ilustratorki nawiązują do tradycyjnej sztuki i egzotyki Orientu, a jednocześnie są na wskroś nowoczesne – zuchwałe i emocjonalne. Obrazy artystki nie wyręczają podręcznego Google’a w dostarczaniu wiernych wizerunków architektury i sztuki irańskiej, one (jedynie i aż) oddają klimat i światło Bliskiego Wschodu, stanowią „wariację na temat”, pozostawiając przestrzeń dla wyobraźni czytelników. Odwaga tych ilustracji dorównuje odwadze wydawczyń, które przełamały zużyty schemat publikacji kulturo- i krajoznawczych. Wybór utalentowanej MALARKI do tego projektu utwierdza nas w przekonaniu, że w sztuce ilustratorskiej, zdominowanej obecnie przez tablet, jest nadal miejsce dla nieskrępowanego gestu ołówka, kredki i pędzla, dla faktury, szorstkości/gładzi papieru.
Joanna Olech
Wyróżnienia graficzne w konkursie Książka Roku 2021 Polskiej Sekcji IBBY otrzymują:
Magdalena Gaładyk za nowatorską koncepcję edytorską oraz idealny ożenek treści i formy w książce „Salve Femina”, Wydawnictwo Albus
Marta Ignerska, ilustratorka i autorka projektu graficznego do książki „Świat Lema”, Wydawnictwo Muchomor – za konsekwencję w nieustannym eksperymentowaniu na polu grafiki książkowej
Kasia Walentynowicz, ilustratorka książki Anny Paszkiewicz „Wczoraj i Jutro”, Wydawnictwo Widnokrąg – za nieposkromiony temperament artystyczny
Max Skorwider, autor rysunków do książki „O, Choroba” z tekstem Bogusia Janiszewskiego, Wydawnictwo Agora dla dzieci, Fundacja Iskierka – za znakomity dialog edukacyjnej zawartości książki i bezpretensjonalnego, groteskowego rysunku komiksowego