Każdy uczeń pierwszej klasy szkoły podstawowej otrzyma w tym roku prezent – wyprawkę czytelniczą zawierającą m.in. książkę „Pierwsze abecadło”. To największy tego typu projekt w Europie, realizowany od 2017 roku przez Instytut Książki. Ambasadorami tegorocznej kampanii są Marta Żmuda Trzebiatowska i Kamil Kula.
Wierzymy, że książka rośnie razem z dzieckiem, dlatego już od trzech lat Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek” obdarowuje najmłodszych czytelników i ich rodziców wyjątkowymi Wyprawkami Czytelniczymi. Po książkach dla niemowląt i przedszkolaków przyszedł czas na pierwszoklasistów. Wyprawki czytelnicze, zawierające m.in. książkę „Pierwsze abecadło”, będą rozdawane w szkołach podstawowych w całej Polsce. Akcji towarzyszy, zakrojona na szeroką skalę, kampania informacyjna w mediach tradycyjnych i internecie. To największa tego typu akcja w Europie i jedna z największych na świecie.
W tym roku odbiorcami kampanii są dzieci, które już samodzielnie sięgają po książki i próbują swoich sił w czytaniu. Motywem przewodnim książki „Pierwsze abecadło”, do której ilustracje stworzyła Iwona Chmielewska, stanowią kolejne litery alfabetu, które pomagają dzieciom w nauce ich rozpoznawania, a następnie składania w wyrazy i całe zdania. Wyprawki Czytelnicze otrzymają wszystkie szkoły podstawowe – bez konieczności specjalnego zgłaszania się do projektu. Instytut Książki przekaże je na podstawie aktualnej listy placówek udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zarówno dla szkół, jak i uczniów udział w programie jest całkowicie bezpłatny.
Ewolucja Małego Czytelnika
Kampanii towarzyszy także szeroka promocja w mediach – m.in. działania w telewizji, radiu, internecie oraz przestrzeni miejskiej. W ten sposób Instytut Książki zachęca do czytania oraz przypomina o roli książki w życiu dziecka. W najnowszej odsłonie kampanii zaprezentowana została ewolucja Małego Czytelnika. Zaczynając czytelniczą przygodę, sięgamy po książki małe – tak jak dziecko, później po coraz większe i trudniejsze, dlatego też hasło tegorocznej kampanii brzmi „Książka rośnie razem z dzieckiem”. W tym roku Instytut Książki promuje czytelnictwo wśród pierwszoklasistów, ale kampania będzie także podsumowaniem dotychczasowych działań skierowanych do młodszych dzieci. Akcję wspiera małżeństwo aktorów: Marta Żmuda Trzebiatowska i Kamil Kula. Prywatnie mają dwoje dzieci: 3-letniego syna oraz kilkumiesięczną córkę. Aktorzy znani są m.in. z serialu „Na dobre i na złe”.
Poprzednie odsłony kampanii
Do tej pory książki otrzymywali młodzi rodzice na szpitalnych oddziałach położniczych oraz przedszkolaki w bibliotekach publicznych. Od 2017 roku w szpitalach rozdawane są Wyprawki Czytelnicze zawierające książkę „Pierwsze wiersze dla…” oraz broszurę informacyjną dla świeżo upieczonych rodziców. Programem zostało objętych aż 95% polskich szpitali. Od 2018 roku książki otrzymują także dzieci w wieku 3-6 lat. Każdy przedszkolak, który odwiedzi z rodzicem lub opiekunem bibliotekę publiczną dostaje wyprawkę – książkę „Pierwsze czytanki dla…”, broszurę oraz kartę Małego Czytelnika. Działania Instytutu Książki przy tych projektach wspierali ambasadorzy: Joanna Koroniewska z Maciejem Dowborem oraz Tamara Arciuch z Bartłomiejem Kasprzykowskim.
Po pierwsze: czytelnictwo
Do głównych celów działalności Instytutu Książki należy promocja czytelnictwa w Polsce, dlatego prowadzimy liczne projekty, w których kładziemy nacisk na zaszczepianie w dzieciach miłości do książek. „Mała książka – wielki człowiek” to program, który Instytut prowadzi już od 2017 roku. Projekt angażuje szpitale, biblioteki publiczne oraz szkoły w promocję czytania, które przynosi dzieciom wiele korzyści m.in. budowanie silnej więzi z rodzicem i opiekunem, a także wspieranie ich rozwoju fizycznego i psychicznego. Dzieciom, którym czytano od najmłodszych lat, łatwiej przychodzi nauka, a w dorosłym życiu lepiej radzą sobie z różnego rodzaju wyzwaniami.
Projekt „Mała książka – wielki człowiek” realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie www.wielki-czlowiek.pl.
Źródło informacji: Instytut Książki