Piękno i sztuka, co to takiego?

0
1515

„Piękno i sztuka, co to takiego?”
Oscar Brenifier 
ilustr. Rémi Courgeon
przeł. Magdalena Kamińska-Maurugeon
Zakamarki, 2016
wiek: 6+

Informacja wydawcy:

Dzieci często zadają pytania mające naturę pytań filozoficznych. Dlaczego ludzie umierają? Dlaczego muszę słuchać rodziców? Dlaczego na świecie są wojny? Wobec takich pytań dorośli niejednokrotnie czują się bezradni. Nie wiedzą, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi na trudne tematy, jakich udzielić odpowiedzi. Bo też czy istnieją jednoznaczne odpowiedzi?

Seria DZIECI FILOZOFUJĄ skonstruowana jest w formie rozmowy dzieci i dorosłych. Wykorzystując naturalną prostotę dziecięcych pytań i odpowiedzi, otwiera drzwi do odwiecznych filozoficznych problemów, takich jak znaczenie życia, etyka, emocje, tożsamość czy świadomość.

Każdy tom zawiera sześć ważnych pytań. Każde pytanie prowadzi do sześciu możliwych odpowiedzi, których mogłoby udzielić dziecko. Z kolei każda odpowiedź prowadzi do kilku nowych pytań, które w jakiś sposób podważają wcześniejszą odpowiedź. A wszystko to w
odniesieniu do codziennego życia dziecka.

Charakterystyczne ilustracje oparte na koncepcji żartu rysunkowego pomagają spojrzeć na omawiany problem w sposób humorystyczny, delikatny, poetycki czy nawet nieco wywrotowy – wszak myślenie to świetna zabawa!

Pytania w tomie PIĘKNO I SZTUKA, CO TO TAKIEGO?:
Czy wszyscy tak samo pojmujemy piękno?
Co jest piękne? Kto jest piękny?
Czy powinieneś rozumieć piękno?
Czy każdy z nas jest artystą?
Czy artysta jest wolny, kiedy tworzy?
Do czego służy sztuka?

W naszej świadomości nad edukacją artystyczną najmłodszych ciążą poważne terminy, takie jak: sztuka, piękno, artysta, które, paradoksalnie, często są źródłem uprzedzeń i nieporozumień. Tak zwana „edukacja artystyczna” jest równie ważna jak inne szkolne przedmioty. To jedno z narzędzi poznawania świata, kształtowania siebie i relacji z innymi. Niniejsza książka porusza te podstawowe zagadnienia, co może być świetnym punktem wyjścia do wspólnej rozmowy, zabawy i nauki dziecka i rodzica.            
Jan Bajtlik