Kategorie

Audiobooki

Komiksy

Książki dla dzieci (0-3 lata)

Książki dla dzieci (10-12 lat)

Książki dla dzieci (3-5 lat)

Książki dla dzieci (4-6 lat)

Książki dla dzieci (7-10 lat)

Książki dla każdego

Książki dla młodzieży

Książki dla rodziców

Nowości

Obce strony

Patronat Rymsa

Studencki HYDE PARK

Z archiwum słonia

Zapowiedzi

 

Lista pozycji

Ostatnio komentowane

Pokaż więcej

Omega

Autorzy: , dodano Poniedziałek, 19 lipca 2010 | kategoria: Książki dla dzieci (10-12 lat), Książki dla młodzieży

„Omega”
Marcin Szczygielski
ilustr. Bartek Arobal
Instytut Wydawniczy Latarnik im. Z. Kałużyńskiego, 2009

« wróć na stronę listy informacji o książkach

Powieść Marcina Szczygielskiego „Omega” to współczesna wersja „Alicji w krainie czarów”, tyle że dla nastolatków. Omega ma 12 lat i zamiast imienia woli wymyślony przez siebie pseudonim. Jest typem introwertyczki, nie ma zbyt wielu znajomych. Po rozwodzie rodziców mieszka z zapracowaną mamą, która nie potrafi ułożyć sobie życia osobistego, czuje się osamotniona i niespełniona. Popołudniami z Omegą przebywa młoda opiekunka, nazywana przez dziewczynkę Aniąnianią.

Omegi kompletnie nie interesują typowe dziewczyńskie rozrywki. Ma w swoim pokoju nierozpakowane pudełka z lalkami Barbie, poustawiane... przezroczystymi frontami do ściany. Bunt? Niekoniecznie, Omega ma po prostu inne zainteresowania. Uwielbia komputery, na których zna się całkiem nieźle i internet, z którego ściąga nowe programy i gry. W dniu swoich 12-tych urodzin dostaje e-mail z linkiem do tajemniczej gry komputerowej. Kliknięcie i... Omega jak Alicja ląduje w wirtualnym, fantastycznym świecie.

To świat gry komputerowej, a w grze, jeśli w takową graliście, może stać się wszystko. Można trafić do domu zbudowanego z mięsa i tłuszczu, znaleźć się wśród zombie i rozkładających się trupów, spotkać swoją zmarłą Babcię - Babulę, brać udział w Olimpiadzie Zmysłów i swoje porażki przypłacić kilkakrotną utratą życia. Ale jak wiadomo, w grze ma się zapasowe życia. Omega traci je trzykrotnie.

W wędrówce, w kolejnych etapach gry towarzyszy jej Dziecko, które na początku jest mówiącym niemowlakiem, rośnie jednak błyskawicznie. Nie można zidentyfikować jego płci, więc posługuje się ono formami bezosobowymi typu: „mówiłom”, „byłom”. Pod koniec gry Dziecko okazuje się być dziewczynką, alter ego Omegi, jej ciemną stroną, negatywem.

Książka jest pełna zaskakujących pomysłów. Przechodząc do kolejnych etapów gry Omega walczy z rozmaitymi przeciwnościami: w dziwnej szkole jest zasypywana absurdalnymi pytaniami, w ogrodzie pełnym gnijących roślin musi pokonać pięć zatruwających ogród wampirzyc, których imiona oznaczają negatywne uczucia: Złość, Zazdrość, Zemsta, Zdrada, Zawiść. Są sytuacje mrożące krew w żyłach jak choćby atak wilkołaków, ale też humorystyczne m.in. wyścig na strusiach. Omega nieustannie jest wystawiana na próby, i choć ma problem z pohamowaniem emocji, żądzy władzy, chęci kupowania, to ostatecznie wychodzi z tych prób zwycięsko.

Istotą wirtualnej podróży Omegi jest poznanie siebie, zmaganie się z samą sobą, swoimi słabościami i wadami. Omega z końcowych kart książki to inna osoba: doroślejsza, mniej krytyczna, bardziej wyrozumiała, wrażliwa.

„Omega” to prawie 600 stron czytelniczej podróży po świecie fantastyki. Autora mogę spokojnie pochwalić za język i sugestywne opisy, dzięki którym czułam się, jakbym miała w ręku dżojstik. Pochwała należy się też Bartkowi Arobalowi (który naprawdę nazywa się Kociemba) za klimatyczne, czarno-białe ilustracje i pomysł użyczenia twarzy bohaterom powieści przez rzeczywistych znajomych oraz siostrę (twarz Omegi) rysownika.

Ewa Skibińska

link


Zobacz także:


Dodaj komentarz





Najnowszy numer


ZAMÓW NEWSLETTER


Reklama

  • zoo litery
  • trzy mam ksiazki
  • Rekordzisci
  • ksiazka za dyche
  • Gwarancja kultury dla Marty Lipczyńskiej
  • klątwa dziewiątych urodzin
  • Kajtek
  • zbuntowany elektron
  • praktyczny pan
  • OKO
  • IBBY Ryms upowszechnianie czytelnictwa
  • mama czy ania
  • ryms w empikach
  • Ryms na Facebook
  • Przed twoimi urodzinami