Kategorie

Audiobooki

Komiks

Książki dla dorosłych

Książki dla dzieci (0-3 lata)

Książki dla dzieci (10-12 lat)

Książki dla dzieci (3-5 lat)

Książki dla dzieci (4-6 lat)

Książki dla dzieci (5-7 lat)

Książki dla dzieci (7-10 lat)

Książki dla każdego

Książki dla młodzieży

Książki dla rodziców

Nowości

Obce strony

Patronat Rymsa

Ryms

Studencki HYDE PARK

Z archiwum słonia

Zapowiedzi

 

Lista pozycji

Ostatnio komentowane

Pokaż więcej

O chłopcu, który wpadł do książki

Autorzy: , dodano Środa, 19 czerwca 2019 | kategoria: Książki dla dzieci (3-5 lat), Książki dla dzieci (4-6 lat)

"O chłopcu, który wpadł do książki"
Peter Carnavas
ilustr. Peter Carnavas
przeł. Magda Szpyrko-Ankiewicz
Adamada, 2015


Galeria zdjęć:

« wróć na stronę listy informacji o książkach

Otwierasz czytelniku książkę, a tu bach! wpada do niej chłopiec i już tam zostaje. Bo tutaj, na kartach tej niezwykłej książki, toczy się całe jego życie. Niby zwyczajne w swej prostocie, a jednak zaskakujące. Chłopiec dorasta, poznaje świat, uczy się nazywać uczucia i zastanawia nad sensem życia. Im więcej wie, tym bardziej zastanawia go, po co właściwie zjawił się na świecie. Nieustannie szuka odpowiedzi na nurtujące go pytanie, ale czy uda mu się ją znaleźć?

Choć tekstu w tej opowieści niewiele, wystarczy go, aby opowieść miała sens i mądre przesłanie. Nie trzeba wcale górnolotnych słów, żeby w niedługiej przecież opowieści zamknąć całe życie. Carnavas, mając do dyspozycji ilustracje i tekst wykorzystał je maksymalnie, a opowiedziana przez niego historia przemawia do wyobraźni i wrażliwości czytelników. Metaforyczna, wzruszająca opowieść o życiu spodoba się młodszym i starszym.

Nie wszystkie ilustracje są kolorowe, część z nich to szkice ledwie widoczne, rzucone na kartkę. Ale doskonale obrazują treść zawartą w lakonicznych zdaniach. Jest prosto i czytelnie, bywa śmiesznie i smutno, jak to w życiu. Wyciągnięcie wniosków z opowieści też nie powinno stanowić problemu. A jeszcze przyjemniejsze może być samodzielne odkrywanie sensów, tego „co autor miał na myśli”.

Wydawnictwo Adamada stawia na staranne wydawanie książek, o ważkiej treści, pięknych ilustracjach i posiadających morał. "O chłopcu, który wpadł do książki" nie jest wyjątkiem. Lakierowana okładka, kredowy papier, duży format i takież litery zachęcają najmłodszych do sięgnięcia po tę mądrą historię. Kolorowe, całostronicowe ilustracje działają na wyobraźnię, a sympatyczni bohaterowie zostaną z dzieckiem na dłużej, bo to książka, do której się wraca.

Carnavas opowiada historię pozornie nieskomplikowaną, mimo to sugestywną, a ile możliwości rozwija ona przed czytelnikiem! Zwięzła treść w duecie z wymownymi ilustracjami nabiera sensu. A ile kwestii można dziecku wyjaśnić, zobrazować za pomocą tej książki. Prosta i krótka historia, nieoczywista, może być pomocna rodzicom, kiedy dziecko zacznie zadawać abstrakcyjne pytania. Na pewno ułatwi wyjaśnienie trudnych tematów, wytłumaczenie, na czym polega sens naszego istnienia i co dzieje się z człowiekiem w ciągu jego całego życia. Być może uda się znaleźć wątki, o których Carnavas nie mówi wprost, a które są ważne dla czytelnika.

Magdalena Świtała

 


 

Tabula rasa. Jeden z najdawniejszych, najbardziej zasłużonych terminów, przy pomocy których ludzie próbują uchwycić istotę fenomenu życia jako procesu indywiduacji. Czysta karta, czysty start dla każdego. A potem? Nieprzebrane możliwości. Wybory. Przypadki. Konsekwencje. Pytania, które wywodzą się ze wspólnego rdzenia: „Dlaczego…?” Zapełniają kartę. I kolejną. I kolejną. Księga pęcznieje od prób odpowiedzi.

Peter Carnavas, autor książeczki O chłopcu, który wpadł do książki, przyjmuje podobny punkt wyjścia dla swojej opowieści, obrazowo traktując pojęcie czystej karty i dosłownie podsuwając nam pod oczy kolejne strony pisanej doświadczeniem „księgi życia”. Bo oto na białej kartce pojawia się naszkicowany miękko chłopiec, nabiera kolorów, obserwuje, jak wypełnia się pusta przestrzeń, poznaje różne, nomen omen, strony życia, by niejako mimochodem stać się modelowym „everymanem”, za którym jak cień ciągnie się owo podstawowe pytanie: dlaczego tu jestem?

Prościutka historyjka, opowiedziana prostymi zdaniami i prostą kreską. Można ją przejrzeć ekspresowo, by na koniec poczuć, ile prawdy kryje się w zwrocie o życiu przelatują-cym przed oczami. Można do niej wrócić i docenić subtelność kompozycji, gdzie tekst właściwie odpowiada ilustracji, a sekwencje obrazków są samowystarczalne w przekazie treści. Jednak ta niepozorna dwutorowość zaskakująco daje pole do refleksji nad niezależnością życia od próbujących je uchwycić i objaśnić struktur myślowych. Akcja a opis, uczestnictwo a relacja. Nieopisywalne doznanie. Krótko mówiąc: życie jest życie, a w tej odsłonie prezentuje ono swe życzliwe, pogodne, ale i mądre oblicze.

Tym, kto pomaga autorowi uniknąć wilczych dołów banału, jest tytułowy, anonimowy chłopiec, którego wygląd i otwartość na wszelkie życiowe sytuacje odsyła nas do slap-stickowych herosów – trampów i marzycieli – niemych, a jakże wymownych kreacji Chaplina i Keatona. Nie sposób go nie lubić; Carnavas nakreślił postać promieniującą ciepłem. Sama historia zaś zasługuje na zaliczenie jej w poczet tych, których rodowód określają początkowe słowa sztandarowego dzieła Diderota: „Jak się spotkali? Przypadkiem, jak wszyscy. Jak się zwali? Na co wam ta wiadomość? Skąd przybywali? Z najbliższego miejsca. Dokąd dążyli? Alboż kto wie, dokąd dąży?”.

Po prostu – dążmy w gotowości.

Łukasz Łęcki, recenzja ukazała się w 33 nr. kwartalnika "Ryms"

 


O chłopcu, który wpadł do książki

Peter Carnavas

przeł. Magdalena Szpyrko-Ankiewicz

Adamada, 2015

 

Tabula rasa. Jeden z najdawniejszych, najbardziej zasłużonych terminów, przy pomocy których ludzie próbują uchwycić istotę fenomenu życia jako procesu indywiduacji. Czysta karta, czysty start dla każdego. A potem? Nieprzebrane możliwości. Wybory. Przypadki. Konsekwencje. Pytania, które wywodzą się ze wspólnego rdzenia: „Dlaczego…?” Zapełniają kartę. I kolejną. I kolejną. Księga pęcznieje od prób odpowiedzi.

Peter Carnavas, autor książeczki O chłopcu, który wpadł do książki, przyjmuje podobny punkt wyjścia dla swojej opowieści, obrazowo traktując pojęcie czystej karty i dosłownie podsuwając nam pod oczy kolejne strony pisanej doświadczeniem „księgi życia”. Bo oto na białej kartce pojawia się naszkicowany miękko chłopiec, nabiera kolorów, obserwuje, jak wypełnia się pusta przestrzeń, poznaje różne, nomen omen, strony życia, by niejako mimochodem stać się modelowym „everymanem”, za którym jak cień ciągnie się owo podstawowe pytanie: dlaczego tu jestem?

Prościutka historyjka, opowiedziana prostymi zdaniami i prostą kreską. Można ją przejrzeć ekspresowo, by na koniec poczuć, ile prawdy kryje się w zwrocie o życiu przelatującym przed oczami. Można do niej wrócić i docenić subtelność kompozycji, gdzie tekst właściwie odpowiada ilustracji, a sekwencje obrazków są samowystarczalne w przekazie treści. Jednak ta niepozorna dwutorowość zaskakująco daje pole do refleksji nad niezależnością życia od próbujących je uchwycić i objaśnić struktur myślowych. Akcja a opis, uczestnictwo a relacja. Nieopisywalne doznanie.  Krótko mówiąc: życie jest życie, a w tej odsłonie prezentuje ono swe życzliwe, pogodne, ale i mądre oblicze.

Tym, kto pomaga autorowi uniknąć wilczych dołów banału, jest tytułowy, anonimowy chłopiec, którego wygląd i otwartość na wszelkie życiowe sytuacje odsyła nas do slapstickowych herosów – trampów i marzycieli – niemych, a jakże wymownych kreacji Chaplina i Keatona. Nie sposób go nie lubić; Carnavas nakreślił postać promieniującą ciepłem. Sama historia zaś zasługuje na zaliczenie jej w poczet tych, których rodowód określają początkowe słowa sztandarowego dzieła Diderota: „Jak się spotkali? Przypadkiem, jak wszyscy. Jak się zwali? Na co wam ta wiadomość? Skąd przybywali? Z najbliższego miejsca. Dokąd dążyli? Alboż kto wie, dokąd dąży?”.

Po prostu – dążmy w gotowości.

Łukasz Łęcki

link

Dodaj komentarz





Najnowszy numer


ZAMÓW NEWSLETTER


Reklama

  • Plasterek
  • Ze zwierzyną pod pierzyną
  • Ryms na Facebook
  • OKO
  • Gwarancja kultury dla Marty Lipczyńskiej
  • Arctic
  • IBBY Ryms upowszechnianie czytelnictwa
  • Amelia i Kuba
  • ryms w empikach
  • Lato Adeli
  • Wróble na kuble